Anders Wigelsbo tar över som ordförande för Centerpartiet Västmanland.

Centerpartiet har valt ny ordförande för Centerpartiet i Västmanland, Anders Wigelsbo, Sala. Han var toppkandidat till riksdagen valet 2022 och har nu fått förtroendet att leda Centerpartiet i Västmanland.

¨Det känns otroligt hedrande att få förtroendet att föra partiet framåt! Nu gäller det att vi arbetar hårt med att utveckla vår politik. För hela länet, regionen och Sverige. Jag ser framemot att få arbeta med Centerpartister från hela Västmanland¨ säger Anders Wigelsbo

Centerpartiet Västmanland anordnade sin årliga distriktsstämma lördagen 22 april på Kungsörstorp, Kungsör. 57 deltagande ombud från länets 10 kommunkretsar inkl. 9 ledamöter från den sittande distriktsstyrelsen, samt besökare. Distriktsstämman gästades av riksdagsledamoten Martina Johansson (C), Sörmland och EU-parlamentarikern Emma Wiesner (C), Västmanland.

Sedvanliga stämmohandlingar genomarbetades i god takt och stämman leddes av ordförande Lars Kallsäby, Västerås. 22 motioner hanterades under stämman varav alla motioner skickades med bifall vidare till Centerpartiets kommande partistämma hösten 2023.

Guldnålen är distriktets högsta utmärkelse och delas ut som tack och belöning till personer som genom sitt arbete inom organisationen på ett särskilt sätt har gagnat Centerpartiet.

Med en gedigen nominering tilldelades Birgitta Olsson, Dingtuna Guldnålen 2023.

¨Hon har varit en genuin och trogen Centerpartist sedan barnsben och hon bär centerns värderingar med stolthet. Hon är en underbar kvinna med mycket humor och livserfarenhet som är mycket värd denna utmärkelse¨ (foto Birgitta Olsson & Elisabet Sannesjö fd. distriktsordförande)

Anders Wigelsbos första uppdrag som distriktsordförande blir att ta emot partiledaren Muharrem Demirok måndagen 24 april då han kommer för besök i länet. På agendan för dagen står bland annat diskussioner om skolfrågor. Besöket avslutas med en medlemsträff i Surahammar.

Ny distriktsstyrelse vald

På distriktsstämman valdes också en ny distriktsstyrelse som ska leda arbetet i länet för Centerpartiet och Centerkvinnorna under året.

Distriktsstyrelsen 2023 består av följande personer:
Anders Wigelsbo, ordförande, Sala (Nyval)
Eva-Lotta Svensson, vice ordförande, Västerås (Nyval)

Ulf Olsson, Hallstahammar (omval)
Ulf Jansson, Västerås (omval)

Ylva Belin, Surahammar (nyval)

Rickard Larsson, Sala (Fyllnadsvaln-24)

Jenny Adolphson, Köping (kvarstår -24)
Barbro Larsson, Sala (kvarstår -24)

Yousef Hussin, Fagersta (kvarstår -24)