Tre C-politiker: Vilken väg väljer LO?

Efter att Centerpartiet lade fram ett förslag om ingångsavtal för nyanlända tog en intensiv debatt med LO fart.
Tre C-politiker vänder sig nu till LO-basen Karl-Petter Thorwaldsson i en debattartikel på Aftonbladet.se.
"Hur kan det vara bättre att fastna i arbetslöshet och bidrag än att få ett jobb och en ingångslön, lära sig svenska, träffa arbetskamrater och börja klättra uppåt i lönetrappan?", skriver Emil Källström, Fredrick Federley och Annika Qarlsson.

I fredags presenterade Centerpartiet en uppmaning till arbetsmarknadens parter att enas om ett avtal med lägre ingångslöner riktat till nyanlända. Om parterna tar sitt ansvar och kommer överens är vi villiga att matcha med sänkta arbetsgivaravgifter och lägre skatter. Exakt hur avtalet ska se ut är upp till parterna, men om de inte agerar är vi beredda att lagstifta.

Bakgrunden till förslaget är de nyanländas svaga ställning på arbetsmarknaden. Arbetslösheten bland utrikes födda ligger på 15,2 procent, jämfört med 4,6 procent bland infödda svenskar.

Efter att förslaget lades fram har en intensiv debatt mellan Centerpartiet och LO uppstått. Med anledning av det skriver i dag tre C-politiker i dag på Aftonbladets debattsida. Det är Emil Källström, ekonomisk-politisk talesperson, Fredrick Federley, EU-parlamentariker och Annika Qarlsson, arbetsmarknadspolitisk talesperson, som beskriver problemen och våra förslag.

"En nyanländ som håller på att lära sig svenska, försöker förstå kulturen, saknar referenser och utbildning över grundskolenivå får väldigt svårt att konkurrera med en infödd svensk, som har både språket och kulturen med sig, och som kan visa upp referenser, svensk utbildning och yrkeserfarenhet i sitt CV. Den lägsta ingångslönen som arbetsgivaren måste betala är i dag samma för dessa två. Konsekvensen blir att arbetsgivaren anställer den som är född i Sverige, medan den nyanlände får ännu ett nej. Företagen vågar inte ta risken att anställa en nyanländ, eftersom det inte kostar mer att anställa en infödd svensk", skriver de.

LO har än så länge inte velat ta en saklig debatt om förslaget. Frågan är vilken väg de vill se i stället.
"Den stora frågan är hur LO:s lösning på problemet ser ut. Utbildning, validering och investeringar är förstås bra, men mer av det gamla kommer inte vara tillräckligt. Det krävs nya grepp, nya lösningar. Vi i Centerpartiet är övertygade om att företagen är beredda att anställa nyanlända om ingångslönen ligger lägre än i ordinarie avtal. Dessutom kommer längre ingångslöner skapa nya, enkla jobb som inte finns i dag, därför att det i nuläget inte går att sätta en lön som matchar jobbet", skriver trion.
Källström, Federley och Qarlsson radar upp flera myndigheter och expertorgan som föreslår exakt samma sak som Centerpartiet.

"Konjunkturinstitutet, Internationella Valutafonden, OECD, Finanspolitiska rådet och EU-kommissionen. Alla har de pekat på att lägre ingångslöner är nödvändiga för att Sverige ska komma tillrätta med den höga arbetslösheten i dessa grupper", skriver de.

Slutligen vänder de sig till LO:s ordförande Karl-Petter Thorwaldsson.

"Är du beredd att föra sakliga, seriösa samtal om det förslag som vi i Centerpartiet och alla dessa experter lagt fram? Om inte, då vill vi ha svar på frågan: Hur kan det vara bättre att fastna i arbetslöshet och bidrag än att få ett jobb och en ingångslön, lära sig svenska, träffa arbetskamrater och börja klättra uppåt i lönetrappan?"

Läs hela debattartikeln på Aftonbladet.se