Så skulle Brexit slå mot Sverige

Brexit eller Bremain.   Idag röstar britterna om ett fortsatt medlemskap i EU.  ”Ett brittiskt utträde kunna innebära ett försämrat säkerhetsläge för Sverige”, skriver Annie Lööf, Anders W Jonsson och Fredrick Federley på DI Debatt inför omröstningen.

Hur det kommer att gå i Storbritanniens folkomröstning om ett fortsatt medlemskap är fortfarande ovisst. Men ett utträde, ett brexit, skulle få allvarliga konsekvenser för Sverige. Annie Lööf, Anders W Jonsson och Fredrick Federley listar här de tre främsta anledningarna till varför Centerpartiet värnar Storbritanniens EU-medlemskap.

• Ett brittiskt utträde vore ett hårt slag mot den svenska ekonomin. Storbritannien var under 2015 Sveriges fjärde största handelspartner, och vår varuexport till Storbritannien uppgick till 85 miljarder kronor.
    Ett brittiskt utträde skulle väldigt påtagligt försämra förutsättningarna för handel mellan Sverige och Storbritannien, vilket i sin tur skulle slå mot den svenska ekonomin. För den som värnar svenska jobb och företag är ett brittiskt medlemskap i EU oerhört viktigt.
  • Ett brittiskt utträde skulle innebära att Sverige förlorar en av sina närmast allierade i EU.
    Den fristående organisationen Votewatch Europe presenterade i april en undersökning som visade att mellan 2009 och 2015 röstade våra länder tillsammans vid 89 procent av omröstningarna i EU:s ministerråd. Den samsyn som finns i en lång rad frågor mellan Sverige och Storbritannien, kring exempelvis att fortsätta att riva handelshinder, har gett oss en starkare röst.
  • Ett brittiskt utträde skulle kunna innebära ett försämrat säkerhetsläge för Sverige. I en orolig tid med såväl inre som yttre hot blir säkerhetsfrågorna viktigare. Inom EU pågår därför ett intensivt arbete med att bland annat bekämpa den organiserade brottsligheten och för att förhindra radikalisering.
    Det arbetet skulle försvåras utan Storbritannien som bundsförvant. Samtidigt skulle unionen behöva ägna minst två år åt komplicerade och tidsödande utträdesförhandlingar som i sig skulle ta tid och kraft från arbetet med att förbättra bekämpningen av organiserad brottslighet och förhindra radikalisering.