Annie Lööf: Vi kallar regeringen till aktuell debatt om polisen

Polisförbundet varnar för massavhopp inom polisen, men regeringen har fortfarande inte presenterat hur mycket pengar de är beredda att satsa på det allt mer utsatta yrket.   Nu kallar Centerpartiet till aktuell debatt.
- Situationen inom polisen börjar te sig allt mer ohållbar, säger Annie Lööf i en intervju med TT.

Situationen för den svenska polisen framträder som allt mer problematisk. Den stora omorganisationen var nödvändig men krävande, och förra höstens stora mottagande av flyktingar har krävt stora resurser. Fram till juni i år var det hela 60 procent fler poliser som sagt upp sig jämfört med 2015. Trots detta har regeringen inte ännu presenterat i vilket utsträckning man är beredd att satsa på polisen. Statsminister Stefan Löfven, säger också till TT att det inte finns någon poliskris. Något som Centerpartiet reagerat på.
- Jag är bekymrad över de signaler jag får från polisen. Organisationen går på knäna. Därför kommer Centerpartiet begära en aktuell debatt för att få svar från regeringen vad man gör för att ta ansvar för situationen inom polisen. Jag är mycket bekymrad över att statsministern inte visar större ledarskap utan istället avfärdar den situation vi nu ser och den oro som polisen ger uttryck för med en axelryckning, säger Annie Lööf.

Centerpartiet la redan i sin vårbudget 2,4 miljarder extra till polisen. Satsningen skulle bland annat skulle innebära 2 000 fler poliser och förstärkt utredningsverksamhet.
- Centerpartiet föreslår 2,4 miljarder mer till polisen, så att varje polis kan få nya kollegor. Vi vill lägga mer resurser på utredningstjänster så att vardagsbrott, som inbrott, stöld och skadegörelse också kan prioriteras, men vi vill också visa på att det behövs ett tydligt politiskt ledarskap när det kommer till dessa viktiga trygghetsfrågor, säger Annie Lööf.