Bioenergi

Biodrivmedel och biobränslen erbjuder förnybara och miljövänliga alternativ till fossila bränslen som kol, olja och naturgas. Genom produktion av bioenergi tar man även vara på avfall och restprodukter i en cirkulär bioekonomi. Det ger jobb, inkomster och ökad försörjningstrygghet.

Centerpartiet vill:

• Ha mer svensk tillverkning av hållbara biodrivmedel
  • Ha långsiktiga styrmedel som gynnar svensk bioenergi

Biodrivmedel – en vinst för klimatet.

Bioenergi är energi från biomassa som kommer från befintligt skogsbruk och jordbruk. Bioenergi är en viktig del av det svenska energisystemet, och byggdes ut under vår tid i Alliansregeringen. För att klara målet om 100 procent förnybart elsystem till 2040 spelar bioenergi en viktig roll, inte minst kraftvärmen.

Sverige är ett föregångsland inom EU när det gäller biodrivmedel. Trots alltmer eldrift och effektivare motorer finns det idag och under många år framöver finnas kvar fordon som går på bensin eller diesel. Varje liter fossil bensin eller diesel som ersätts med förnybart biodrivmedel är en vinst för klimatet.

Av de biodrivmedel som Sverige använder idag, produceras bara en liten andel i Sverige, medan den allra största mängden importeras. Att det inte tillverkas mer i Sverige, beror på kortsiktiga styrmedel. Sverige har bra förutsättningar att producera hållbara biodrivmedel för bilar, lastbilar, flyget och sjöfarten. Till exempel genom restprodukter från pappers- och massatillverkning.

Ansvarig talesperson

Rickard Nordin
Riksdagsledamot Göteborgs kommun, energi- och klimatpolitisk talesperson   Följ mig på: https:/...