RUT- och ROT-avdrag

Skatteavdragen RUT och ROT ger möjligheten att få avdrag när du köper tjänster till hemmet som fönsterputsning eller takläggning. Vi är stolta över att ha drivit igenom avdragen som skapat mängder av nya företag och jobb. Därför vill vi ha fler skattesänkningar på tjänster som vänder sig till privatpersoner.

"RUT- och ROT-avdrag är arbetsskapande nytänk som ger rena jobb varhelst i Sverige! Låt inte gammeldags värderingar sätta stopp. Centerpartiet står upp för ROT och RUT!"

Gun-Marie Swessar, Ovanåker

RUT- och ROT-avdrag

Skatteavdragen RUT och ROT ger möjligheten att få avdrag när du köper tjänster till hemmet, som fönsterputsning eller takläggning. Vi är stolta över att ha drivit igenom avdragen som skapat mängder av nya företag och jobb. Därför vill vi ha fler skattesänkningar på tjänster som vänder sig till privatpersoner.

Med RUT-avdraget kan du få skatteavdrag när du köper så kallade hushållsnära tjänster, till exempel städning, barnpassning och trädgårdssysslor. Det är något vi är väldigt stolta över att ha drivit igenom. RUT skapar nya jobb, särskilt för personer som annars har svårt att få in en fot på arbetsmarknaden. RUT ger också den som köper tjänsten mer tid över till annat. Det är viktigt inte minst för kvinnor, som tyvärr fortfarande tar ett oproportionerligt stort ansvar för hemarbete. Med hjälp av RUT kan fler kvinnor få mer tid att exempelvis göra karriär. Genom att sänka kostnaderna av att köpa tjänster gör också RUT att svarta jobb blir vita.

Centerpartiet vill att fler tjänster ska ingå i RUT-avdraget och att taket – hur mycket tjänster man får köpa med avdrag – höjs. På så vis kan fler jobb skapas och fler svarta jobb bli vita.

Per Åsling
Skattepolitisk talesperson. Riksdagsledamot för Jämtlands län.