Mobiltäckning

Trots att Sverige är ett av de länder som har bäst mobiltäckning i världen, finns det alltför många områden där täckningen är dålig eller obefintlig. Det här är något som vi måste göra något åt.

Centerpartiet vill att:

• Mobiloperatörerna samarbetar för att bygga ut täckningen
  • 700 MHz-bandet används för att förbättra mobiltäckningen framför allt på landsbygden
  • En obligatorisk märkning för telefonernas mottagning införs på EU-nivå

Bygg ut mobiltäckning

Vi behöver mobilnät som täcker mer av Sverige och som klarar av att allt fler vill använda mobil teknik i högre utsträckning.

Faktum är att Sverige är ett av de länder som har bäst förutsättningar för mobilt bredband och mobil telefoni i Europa. Det har vi bland annat uppnått genom att vi i Alliansregeringen reformerade lagen om elektronisk kommunikation, för att underlätta för nya ekonomiska satsningar.

En del upplever att mobiltäckningen har blivit sämre på senare år. Hur kan det komma sig? En förklaring är att dagens moderna och smarta telefoner har betydligt sämre mottagningsegenskaper än föregående modeller. När allt fler funktioner ska få plats har mobiltillverkarna i många fall tvingats kompromissa med antennstorlekar. Som konsument är det idag väldigt svårt att ta reda på vilka modeller som är bra på att ta emot mobilsignaler. Vi vill göra det enklare för dig och andra konsumenter att kunna hitta en mobil som fungerar även där mobiltäckningen inte är perfekt. Därför vill vi på EU-nivå införa en obligatorisk märkning, som visar hur bra mottagningsegenskaper mobiltelefoner har.

Ansvarig talesperson

Anders Åkesson
Talesperson för transportinfrastruktur och IT. Riksdagsledamot från Kalmar Län.