Ideella organisationer

Ideella organisationers engagemang och hjärta för människor är beundransvärt och viktigt. Vi vill underlätta för och stödja det ideella engagemanget.

Centerpartiet vill:

• Att du som ger gåvor till en ideell organisation ska få dra av det på deklarationen
  • Att de ideella organisationerna ska få mer ansvar för integrationen
  • Underlätta för ideella organisationer att erbjuda vård, skola och omsorg

Stöd det ideella engagemanget

Ideella organisationer kan vara föreningar, stiftelser eller andra organisationer som människor engagerar sig i på sin fritid. De som ideellt bidrar till samhället med sitt engagemang måste få goda förutsättningar för detta.

Ideella organisationer behöver i många fall pengar för att kunna driva sina verksamheter. Det gäller till exempel föreningar som arbetar med sociala frågor, och som behöver hyra en lokal för att ha sin verksamhet i. Många organisationer får en del av sina pengar genom gåvor från personer som tycker att de gör bra saker. Det vill vi uppmuntra. Därför tycker vi att du som ger gåvor till en ideell organisation ska få dra av det på deklarationen.

Idrottsföreningar, friluftsföreningar och studieförbund är exempel på ideella organisationer. De är alla mötesplatser där man träffas för att man har ett särskilt intresse. Det ordnas då aktiviteter som ger verklig integration mellan människor med olika bakgrund. Därför är det också bra för hela vårt samhälle, integrationen och demokratin.

Vi tycker också att det är viktigt att du ska kunna välja vård, skola och omsorg som passar dig. Därför vill vi göra det möjligt för ideella organisationer att erbjuda vård, skola och omsorg som ett alternativ till kommuners och regioners verksamheter.

Ansvarig talesperson

Per Lodenius