Idrott

Idrott kan ge mycket glädje, kompisar och bättre hälsa. Det är också en aktivitet där man kan träffa personer med olika bakgrund och ha kul tillsammans. Därför vill vi att alla ska få möjlighet att idrotta var man än bor i landet.

Centerpartiet vill:

• Att idrottsklubbar får komma till skolan och fritids, så att barn kan hitta en idrott som passar
  • Satsa lika mycket på tjejers och killars idrottande
  • Underlätta för personer med funktionsnedsättning att testa olika idrotter

Idrottsintresse genom hela livet

Vi vill att det ska finnas ett brett idrottsliv i hela landet. Både etablerade och nya sporter ska bli tillgängliga för fler.

Ett idrottsintresse har man ofta kvar genom hela livet. Den möjligheten vill vi ge fler. Därför tycker vi att idrottsklubbar ska få komma till fritids och skolan, så att barn kan få testa många olika idrotter. Då kan fler hitta en favorit och kanske börja med en idrott.

Satsa lika mycket på tjejers och killars idrottande

Vi vill att det ska satsas lika mycket på tjejers och killars idrottande. För att veta vad man behöver göra för att det ska bli så behövs kunskap. Därför vill vi att det tas fram fakta om hur det är i olika idrotter och på olika platser. När vi vet mer hur det är, vet vi också vad vi ska göra bättre.

Gör det lättare för alla att prova nya idrotter

Personer som har någon funktionsnedsättning har ofta svårare att testa en ny idrott. Det beror på att det kan behövas speciell utrustning som är dyr. Därför vill vi att det ska finnas ett bibliotek där man kan låna utrustning för att testa om man tycker idrotten är kul.

Ge e-sport samma stöd

Vi vill också att e-sport ska få samma stöd från samhället som övrig idrott. Många gillar e-sport och vi vill att den också ska göras tillgänglig för fler.

Ansvarig talesperson

Per Lodenius