Massmedia och public service

En fri press är en förutsättning i en demokrati. Därför är det bra att det finns presstöd samt en oberoende radio och tv, det som kallas public service. Vi vill däremot ta bort tv-licensen och istället låta alla som betalar skatt betala en public service-avgift.

Centerpartiet vill:

• Att presstödet ska vara utformat så vi får en allsidig och oberoende press i hela landet
  • Behålla public service men byta ut tv-licensen mot en public service-avgift
  • Bygga ut bredband i hela landet så alla kan ta del av media digitalt

En fungerande mediebevakning är viktig i alla delar av Sverige

Oberoende medier är en av grunderna för en demokrati. Det är viktigt att samhället granskas, så att du ska kunna veta exempelvis om politikerna i din kommun fattar beslut som påverkar dig.

Antalet kommuner där det inte finns lokal journalistik har ökat. Det beror på att lokala tidningar inte längre kan tjäna så mycket pengar på reklam. Den lokala journalistiken är väldigt viktig. Därför vill vi ge stöd för en allsidig och oberoende nyhetsbevakning i hela landet. Där ingår också utrymme för debatt, så kallad opinionsbildning.

Behåll public service och ersätt tv-licensen med en public service-avgift för alla

Public service är radio och tv som ska vara till allmänhetens nytta. Vi tycker att det är bra att det finns radio och tv som är oberoende från både politiken och marknaden. Public service ska bevaka hela landet och granska samhället ur många perspektiv. Vi vill också att public service ska ha många olika typer av program, så att många tycker att det är intressant att höra eller se på programmen. Däremot vill vi byta ut tv-licensen och istället införa en public service-avgift för alla. Det är helt enkelt inte modernt att koppla avgiften till just en tv, när man lika gärna kan se ett program på exempelvis en surfplatta.

Inför en digital allemansrätt

Att det finns bredband är avgörande för att kunna se nyheter på digital väg. Vi vill därför se en digital allemansrätt, som garanterar stabil och snabb uppkoppling i hela landet.

Ansvarig talesperson

Per Lodenius