Civilsamhälle och kulturliv

Det civila samhället, människornas frivilliga organisering, är en fundamental del av varje väl fungerande demokrati och välfärdsstat. Det är viktigt för personlig utveckling, social hållbarhet, integration, demokratisk fostran och kreativt skapande. Det utgör därför ryggraden i ett öppet samhälle och en långsiktigt hållbar demokrati.

Det solidariska ansvaret att förbättra människors livsmöjligheter kräver ett samspel mellan det offentliga och civilsamhällets medmänskliga nätverk. Många människor måste uppmuntras och tillåtas vara med och bygga nätverk som kan nå fler och bidra till välfärden. Det civila samhället måste ha en självständig roll, bortom både staten och privata företag.

Demokratin, den demografiska utvecklingen och människors önskan om ökad makt över sin egen vardag kräver ökat utrymme för ideella insatser, föreningsarbete och socialt och kulturellt entreprenörskap. Idrott, frivilligt socialt arbete och amatörkultur är tydliga exempel på hur civilsamhället skapar sammanhållning, integration och engagemang. Politikens uppgift är att riva hinder och röja väg för denna utvecklingskraft. Om det offentliga blir allt för ambitiöst, tar på sig allt fler uppgifter och garanterar allt fler delar av människors liv, riskerar detta motverka de frivilliga initiativ som skulle uppkommit i dess ställe.

Politiken kan stödja civilsamhället genom att involvera det i fler processer, finansiera dess infrastruktur och beskatta det så lite som möjligt.

Kultur

Kultur är både djupaste mening, ytligaste underhållning, kunskap och gemenskap, och en betydande del av näringsliv och handel. Kulturupplevelser är en grundläggande del av människors självförverkligande och delaktighet i samhället, som ständigt utvecklas i våra möten med varandra.

Bildning breddar våra horisonter, ökar vår frihet och egenmakt, stärker den demokratiska grunden för samhället och möjligheterna till livslångt lärande. Ett samhälle med blomstrande kultur och bildning, som innefattar alla, ger de bästa förutsättningarna för en hållbar framtid. Ett samhällsstöd till kultur har uppenbara vinster, från att stärka civilsamhället och skapa plattformar för unika talanger, till att vårda och utveckla ett kulturarv som kan förmedla viktiga insikter om vår historia och hembygd. Att ge alla, oberoende av var vi bor, oberoende av vilken kulturell och social bakgrund vi har, en chans att få tillgång till kulturvärden och skapande, det är en självklar del av det offentliga uppdraget, i synnerhet för den offentligt finansierade utbildningen. Statliga kulturinstitutioner ska sprida sin verksamhet i hela landet.

Skaparglädje frodas i frihet. Politiken ska akta sig för att agera smakdomare och diktera kulturens innehåll. Allt för ofta blir olika kulturyttringar föremål för politiska prioriteringar på ett sätt som i förlängningen riskerar att hämma kreativitet. Även när kulturen är offentligt finansierad mår den bäst av att så långt som möjligt slippa politiska pekpinnar och ingrepp. Politiken ska fokusera på att skapa förutsättningar för alla att delta i kulturlivet.

Tillgången till oberoende medier som står fria från såväl politisk kontroll och censur, som snävt ekonomiska intressen, är en avgörande del av demokratin och av granskningen av makten i samhället. Monopol inom media, privata som offentliga, ska motverkas.

Ett digitalt samhälle

Med digitaliseringen och globaliseringen fungerar civilsamhället på fler sätt än vad vi varit vana vid. Det betyder att människor finner gränsöverskridande gemenskaper som bör bejakas på samma sätt som de traditionella.

Informations- och kommunikationsteknologi har bidragit till att sudda ut nationsgränser och fört människor världen över närmare varandra. Internet har skapat en sfär som i många stycken står frikopplad från vanliga politiska maktmedel. Det innebär enorma möjligheter till nya mötesplatser, kunskap, kultur och utveckling. Digitalisering på lika villkor, oavsett var man bor, är en förutsättning för demokrati och möjliggör decentralisering. Alla ska på lika villkor vara en del av den digitala marknaden. Centerpartiet motsätter sig en ökad reglering av internet. Vi bejakar ett digitalt samhälle med ett starkt skydd för yttrande- och informationsfrihet samt den personliga integriteten. Samtidigt måste rättssamhället finnas även i den digitala sfären. Hot och kränkningar är lika oacceptabla på internet som i andra sammanhang. Vi ser med oro på auktoritära regimers vilja att på politisk väg kontrollera och begränsa den frihet som digitaliseringen möjliggör.

Digitaliseringen utmanar den traditionella synen på upphovsrätten. Den måste utvecklas för att fungera med de nya villkor som den teknologiska revolutionen skapat. Upphovsrätten måste bejaka och belöna skaparkraften samtidigt som upphovsmännens rätt att få ersättning för sitt arbete måste säkras. Om upphovsrättsskyddet blir för utdraget i tiden och för brett definierat riskerar det att förhindra entreprenörskap, innovation och nya affärsmodeller.

Bli medlem i Centerpartiet