Miljö och klimat

Vi måste arbeta för en bättre miljö och ett bättre klimat både i Sverige, EU och i hela världen. När alla jobbar tillsammans får vi bäst resultat. Det handlar om allt från miljövänliga bilar till jobb som leder till en bättre miljö, så kallade gröna jobb. Ett viktigt mål för Centerpartiet är att Sverige ska bli helt klimatneutralt till år 2040. Det betyder att vi inte ska släppa ut mer koldioxid än vad vi kan binda in. Ett sätt att binda in, minska koldioxiden, är att öka antalet träd och växter. För att lyckas minska koldioxidutsläppenen behöver vi ställa tuffa krav på vad som får släppas ut i vår miljö.

Centerpartiet vill:

• Skärpa klimatmålen i Sverige och EU.
  • Ta bort fossila bränslen och öka investeringarna i grön teknik.
  • Få fler att bidra till att bevara och stärka den biologiska mångfalden.

sol-has-bg sol-light-text

Sverige ska bli klimatneutralt

Vi vill se att Sverige fortsätter arbeta för ett bättre klimat, för mer förnybar energi i våra bilar och i vår elproduktion, för en bättre havsmiljö, för ren luft och vatten, och för mindre gifter i vardagen.

Skärp klimatmålen i Sverige och EU

Centerpartiet vill att EU:s koldioxidutsläpp ska minska med 65 procent och att varje EU-land ska vara klimatneutralt senast 2050. Klimatneutralitet betyder att vi inte ska släppa ut mer koldioxid än vad vi kan binda in.

År 2040 vill vi att Sverige och EU ska vara fritt från nettoutsläpp av växthusgaser, som betyder så låga utsläpp som möjligt, där det som släpps ut kan kompenseras med andra åtgärder. För att nå dit vill vi fasa ut fossila bränslen, olja, kol och gas, öka investeringarna i grön teknik och bevara den biologiska mångfalden.

Bort med de fossila bränslena och öka investeringarna i grön teknik

Vi vill fasa ut de fossila bränslena (naturgas, olja och kol) så snart som möjligt för att istället satsa på förnybar energi från sol, vind, vatten och biomassa. Vi vill att utsläpp från fossila bränslen ska bära sina miljökostnader. För att hela samhället ska vara en del av omställningen är det viktigt att samhället slutar subventionera fossila bränslen (subventioner är när en viss verksamhet får bidrag från staten för att sänka priset på en vara eller tjänst) och istället ger stöd till mer hållbara och gröna alternativ.

Centerpartiet vill också öka investeringarna i grön teknik, till exempel i helt nya tekniker, material, tjänster, transporter, sätt att bygga och mer därtill. Vi vill göra det enklare och billigare för människor att företag att satsa på gröna investeringar.

Få fler att bidra till att bevara och stärka den biologiska mångfalden

Den svenska naturen och vildmarken består av blandningar av djur, växter och landskap. Centerpartiet älskar våra skogar och hav, de öppna jordbruksmarkerna i Sverige. Allt i naturen hänger ihop och vi vill bevara och återställa den biologiska mångfalden.

Den biologiska mångfalden är ett samlingsbegrepp för all den variation som finns mellan och inom arter och livsmiljöer på jorden. Om vi inte tar hand om vår natur kommer vi få ett fattigare djur- och växtliv, vilket innebär att djur och växter kan försvinna. Vi vill ta hand om den biologiska mångfalden genom ökat samarbete på lokal nivå med våra mark- och skogsägare som tar hand om naturen. Vi vill också stärka samarbetet på internationell nivå genom att sätta upp klimatmål.

Läs mer om vår politik:

Centerpartiets klimatpolitik