2010-talet

Annie Lööf

År 2010 var det riksdagsval och Centerpartiet fick fortsätta regera tillsammans med Moderaterna, Folkpartiet och Kristdemokraterna. Maud Olofsson blev näringsminister, Anna-Karin Hatt IT- och regionminister, Eskil Erlandsson landsbygdsminister och Andreas Carlgren miljöminister.

Under 2010 påbörjade Centerpartiet förnyelsearbetet ”Var med och förnya Sverige”. Fem grupper satte igång en dialog runt om i landet för att lyssna in problem och utmaningar. Grupperna jobbade med välfärd, jämställdhet, regional utveckling, miljö och integration. Resultatet av deras arbete presenterades i rapporter som det togs beslut om på partistämman i Åre 2011.

På partistämman i Åre i september 2011 valdes Annie Lööf till ny partiordförande. I samband med att partiet fick en ny ordförande blev det en regeringsombildning. Annie Lööf blev näringsminister, Anna-Karin Hatt IT-och energiminister, Lena Ek miljöminister och Eskil Erlandsson landsbygdsminister.

I samband med att tidigare europaparlamentariker Lena Ek blev miljöminister tog Kent Johansson över rollen som europaparlamentariker.

Inför framtiden ska Centerpartiets förnyelsearbete locka fler medlemmar. Partiet ska öppnas upp utåt och vara lyhört för människors åsikter samt söka dialog med människor i samhället. Teknikens möjligheter skapar goda förutsättningar för att förnya demokratin. De möjligheterna kommer Centerpartiet ta vara på.

I valet till Europaparlamentet 2014 fick Fredrick Federley förtroendet att representera Centerpartiet de kommande fem åren.

Efter riksdagsvalet 2014 gick Centerpartiet in in opposition. Den så kallade decemberöverenskommelsen slöts mellan de borgerliga partierna och den rödgröna regeringen för att säkerställa att Sverige kunde regeras på ett stabilt sätt, men höll bara fram till 2015.

Valresultatet 2018 blev jämnt, där varken Allianspartierna eller den rödgröna regeringen fick egen majoritet. Centerpartiet tog ansvar i en svår situation med många låsningar, och gick efter en lång tid av förhandlingar in i Januariavtalet tillsammans med Liberalerna och regeringspartierna Socialdemokraterna och Miljöpartiet. Januariavtalet innehåller 73 punkter som de fyra samarbetspartierna enats om, och innebar också ett budgetsamarbete.

I Europaparlamentsvalet 2019 fick Centerpartiet det bästa resultatet någonsin och utökade från en till två platser, med Fredrick Federley och Abir Alsahlani representanter. Under 2020 tog Emma Wiesner över Federleys plats.

Bli medlem i Centerpartiet