Jag är nog en nörd

Jag tycker att partiledardebatt är kul att lyssna på och kan till och med finna glädje i att läsa den i text dagen efter. Då har jag nog blivit en nörd men det får jag stå ut med.

Den socialdemokratiska taktigen är att i skydd av höga opinionssiffror bara angripa utan att redovisa alternativ. Statsministern, som av förklarliga skäl vill få oppositionen att inte bara opponera utan komma med egna förslag, frågade Mona Sahlin vad hon vill göra för Sverige, hur det ska genomföras och med vem hon ska göra det.

Svaret från henne blev "Du beter Dig som när man var tolv år och lekte sanning eller konka. Man satt i en mörk källare och sen frågade någon: Vem vill du göra det med och hur?"
Vore jag socialdemokratisk strateg skulle jag känna viss oro...

Intressant blev det senare i debatten när Mona Sahlin gick på offensiven och redovisade socialdemokraternas nytänkt vad gäller sjukvården. Det hon gjorde var att redovisa de krav som alliansen ställde i valrörelsen och som efter att vi kom i regeringsställning resulterat i en rad utredningar med syfte att vrida om kursen i svensk sjukvård.

Kul att socialdemokraterna hoppar på tåget och ställer upp på regeringens politik men inte mycket till grund för egen profil. Mångfald som Mona Sahlin satte först är dessutom något som motarbetas i de landsting där socialdemokraterna tillsammans med vänsterpartiet styr och något som hennes Marx citerande vän Lars Ohly tagit avstånd från.