Enayatullah Adel

En afghansk asylsökande i Hofors, Enayatullah Adel, fick för några år sedan avslag på sin ansökan. Han har stannat kvar i Hofors och etablerat sig. Går i skola, har många vänner och ett fast jobb. Nu ska han enligt svensk lag avvisas. Det är den lag som socialdemokrater och vänsterpartister stiftade under förra mandatperioden. Omedelbart efter regeringsskiftet drogs arbetet igång med att ändra lagen så att den som fått avslag på sin asylansökan men har skaffat sig ett fast jobb ska ha rätt att stanna. Lagstiftning tar tid men vi närmar oss nu så sakta målsnöret. En lagrådsremiss är skriven. Den är riktigt bra. Så bra att miljöpartiet kommer att rösta för, se DN debatt. Den kommer i bästa fall att gälla från någon gång nästa vinter. Lagstiftning tar nämligen tid, lång tid. Hade sossarna och vänstern under förra mandatperioden gjort just den här ändringen hade Enayatullah inte haft några problem.
Nu väljer den socialdemokratiske riksdagsmannen från Hofors, Raimo Pärssinen, att låtsas
som det regnar och hävda att riksdagen idag onsdag (läs gärna protokollet)skulle kunna fatta ett beslut som gör att Adel skulle få stanna. Alla som kan något om den svenska regeringsformen, vilket förhoppningsvis även Pärssinen gör, vet att det är fullständigt omöjligt för riksdagen att lägga sig i hur domstolar tillämpar svensk lag. Tack och lov skulle man kunna tillägga.