Voffor gör Bodström på detta viset?

Många frågar sig nog varför Thomas Bodström valt att sätta sig i styrelsen för Pysslingen AB? En förklaring är att han behöver pengar. De 10 000 tals kronor han får i arvode är skälet till att han tackat ja till styrelsen. Det tror jag inte på.  Den andra förklaringen är att karl´n är korkad. Det vet jag att han inte är.  Den tredje förklaringen är att han är kallt beräknande. Siktar på att bli partiledare

och

statsminister.  Socialdemokraterna är ett parti där makten är den bärande tanken. En stor del av de tongivande har valt sossepartiet av främst ett skäl. Partiet har innehaft regeringsmakten under en stor del Sveriges moderna historia. För den som vill sitta vid maktens köttgrytor ett givet val. Att förlora regeringsmakten 2010 är inget större bekymmer för vare sig Mp eller V men det är en katastrof för S.  Att vinna tillbaka makten för sossarna handlar om att vinna tillbaka mittenväljarna i de stora städerna. Därom råder inget tvivel. S är i Stockholm ett allt mindre parti, fjärde största enligt vissa. Med kamrat Ohly som potentiell finansminister har inte sannolikheten för att vinna medelklassen i Stockholm ökat. Mp som villkorar regeringssamarbetet med att sätta stopp för att lösa trafikkaoset i Stockholm gör inte det hela lättare först sossarna.  En opinonsundersökning visade nyligen att sossars förstahands val som statsminister heter Margot. Alla vet att hon aldrig kommer att ställa upp. Andra handsvalet heter Bodström i efternamn. Först på tredje plats kommer Mona Sahlin.  Det ryktas på stadens gator att det i socialdemokraternas högsta partiledning finns starka röster för att säga upp samverkan med V och därmed även med MP. Vissa säger också att den uppfattning som många gräsrotssossar har (dags att byta partiledare) nu har öppet har sagts av människor i den absoluta toppen.  Det är då kanske inte så konstigt att Bodström väljer att, just nu, ställa sig till förfogande för Pysslingens styrelse.  Pysslingen är det företag som orsakade 80 talets stora ideologiska debatt. Pysslingen gav upphov till Lex Pysslingen där vinster förbjöds barnomsorgen. Vad kan vara smartare för den som vill stå för förnyelse,  vinna tillbaka mittenväljare i Stockholm och därmed se till att socialdemokraterna återtar Rosenbad än att sätta sig i styrelsen för Pysslingen.  Bodströms initiativ har också givit önskad effekt. Den sparkade partisekreteraren Juholt kräver att Mona gör något. Motivet är att han är upprörd över att inte ha fått fortsätta som partisekretare. Dessutom har Bodström fått kamrat Ohly att gå till frontalangrepp. Ohly är inte ett dugg intresserad av att projekt ”rödgrön regering” lyckas. Hans primära mål är att stärka sin egen hotade position. Han har förlorat varje val sen han blev partiledare.  Bodström är en spelare. Han tar en chans men vinsten kan bli betydande. Likaså förlusten.