EU-valet 2024 - Håll gränsen!

Bild

EU hotas. Utifrån av länder som Ryssland, Iran och Kina. Inifrån av klimatförnekare och av populister både till höger och vänster. Därför behöver vi folk i Bryssel som håller gränsen. Som står upp för freden, friheten och klimatet. Som håller gränsen mot homofobi, främlingsfientlighet, Ryssland – eller byråkrater som vill lägga sig i för mycket, som till exempel den svenska skogspolitiken.

Vår politik för ett starkare EU

EU, har varit en viktig del i Sveriges utveckling och välstånd sedan Sverige blev EU-medlem 1995. Vi jobbar för att EU ska bli ännu bättre och att resurser ska läggas på de områden som gör mest skillnad. Därför vill vi samarbeta ännu mer om gränsöverskridande utmaningar som klimat och miljö, säkerhet och försvar, migration, handel och organiserad brottslighet.

• EU skalar upp arbetet med miljö, klimat och energiomställning, för att säkerställa vi når klimatneutralitet 2050.
  • EU använder alla verktyg för att de länder som bryter mot de europeiska värderingar som man åtagit sig att upprätthålla, bestraffas ekonomiskt.
  • Medlemsländernas bestämmanderätt inom till exempel skatter och sociala frågor ska respekteras fullt ut.

Våra kanditater

Vid frågan om: "Om jag bara fick välja en enda fråga som EU borde/måste lösa, så skulle det vara denna" så svarar våra kanditater som följer:

Emma Wiesner

Klimatkrisen. Klimatet känner inga gränser och vi måste lösa den här utmaningen gemensamt inom VÅR generation.

Läs mer om Emma Wiesner här

Abir Al-Sahlani

Frihet och säkerhet.

Läs mer om Abir Al-Sahlani här

Svante Linusson

Artificiell intelligens.

Läs mer om Svante Linusson här

Mer information om EU-valet

EU-valet i Sverige kommer att hållas söndagen den 9 juni 2024

För att rösta måste du ha fyllt 18 år, vara medborgare i Sverige eller i ett EU-land och vara eller ha varit folkbokförd i Sverige. Det går att rösta i förtid, med bud eller från utlande1. Valet handlar om vilka 21 politiker som ska representera Sverige i Europaparlamentet de närmaste åren.

Förtidsröstning

Förtidsröstning för EU-valet 2024 kan göras från och med den 22 maj 2024. Du kan förtidsrösta var som helst i hela landet från och med 18 dagar före valdagen. Budet kan lämna din röst först när förtidsröstningen öppnar den 22 maj 2024. Du kan göra i ordning din röst tidigast den 16 maj 2024. Budrösten kunde lämnas som förtidsröst från och med den 24 augusti.

Läs mer om Centerpartiets EU-politik här

Läs Centerpartiets valplattform till EU-valet här