e-sport - den snabbast växande rörelsen i Sverige

Rickard Nordin (C) deltar i helgen på Sveroks årsmöte och pratar då om e-sportens framtid och hans förhoppning om ett likställande av e-sport som sport.

E-sport handlar om människor i alla åldrar, av olika nationaliteter och kön som alla spelar på samma villkor. Politiker måste arbeta för att skapa bra förutsättningar till utveckling och kreativitet, inte försvåra och förhindra våra ungas engagemang - Rickard Nordin.

I helgen håller Sverok, Sveriges största ungdomsförbund årsmöte. Sverok riktar sig till spelintresserade ungdomar i hela Sverige med bland annat rollspel, lajv, e-sport och LAN.

Centerpartiets riksdagsledamot och spelfantast Rickard Nordin deltar självklart som en av gästerna under lördagens förhandlingar på Sveroks årsmöte. E-sport som sport är en viktig fråga som Rickard Nordin drivit i riksdagen i flera år och motionerade redan 2014 för e-sportens erkännande och att den ska likställas med övrig sport.

E-sport är en kulturform som måste inkluderas i dagens kulturbegrepp för att spelkulturen ska kunna främjas och vidareutvecklas - Rickard Nordin.

Ett likställande av e-sport som sport skulle bland annat innebära att lokala LAN- eller spelföreningar kan söka stöd från kommunen på samma sätt som sportklubbar idag kan. Tävlande från andra länder skulle kunna få samma slags inresetillstånd som de som reser hit för andra stora sportevent och gymnasieutbildningar skulle kunna införas med särskild inriktning på e-sport.

Rickard Nordin deltar på Sveroks årsmöte lördag den 19 november mellan 16.00 - 19.00 i Katrineholm.

Kontakt:

Rickard Nordin