Centerpartiet står upp för det lokala jordbruket

Sedan Centerpartiet kom in i kommunfullmäktige 2018 har en viktig fråga varit att stötta lokalt jordbruk och svenska bönder. En del i det har varit att öka andelen svensk mat i staden. Därför är vi väldigt stolta över att sen vi tog över styret har andelen svenskt kött ökat till 90%, jämfört med 2019 då andelen låg på 61%, vilket presenterades i en rapport under 2023. Att detta hänt är för att Centerpartiet var med och ändrade måltidspolicyn så att staden skulle prioritera svenska djurskyddskrav före kravmärkning för kött och charkprodukter. Även om Centerpartiet inte längre är med och styr gör besluten som fattades då fortfarande skillnad.

-        Ibland tar det ett tag från att ett beslut är fattat till att resultatet syns. Därför är det glädjande att nu kunna se att Centerpartiets enträgna arbete för det svenska jordbruket skapar förändring och förbättring. Nu gäller det att styret inte slarvar bort detta utan fortsatt låter utvecklingen gå åt rätt håll, säger Emmyly Bönfors (C), kommunalråd.

Att det är bra att prioritera svenskt lantbruk är tydligt av flera skäl. Det ena är djurvälfärd, då svensk djurskyddslagstiftning är bland de hårdaste inom EU och i jämförelse med länder världen över. Detta är något som ska värnas. Dessutom måste vi stärka vår civila beredskap och öka den svenska matproduktion för att vara bättre rustade för kris. Vi har enorm potential att öka den svenska matproduktionen och självförsörjningsgraden i både Sverige och Göteborg.

Den stora skiljelinjen mellan exempelvis Miljöpartiet och Centerpartiet är att det förstnämnda partiet värderar ekologiska livsmedel högre än svenskt. Eko kan vara bra, men med de höga krav som Sverige har kan det vara bättre att istället värna både klimat och miljö genom att välja närproducerat. Det är inte rimligt att Sverige ska importera kött och andra varor från andra länder bara för att det är ekologiskt. Inte om vi vill fortsätta ha bönder i Sverige.

Centerpartiet kommer fortsätta jobba för att stärka det svenska, och framförallt det lokala, jordbruket. I Göteborg vill vi:

-        Fortsätta förenkla för jordbrukare att köpa loss mark. Idag är det många bönder som arrenderar mark från Göteborgs stad som hellre hade ägt marken själva för att kunna utveckla sina verksamheter på bättre sätt. Centerpartiet la ett uppdrag om att sälja mer jordbruksmark till arrendatorer redan 2021. Nu har vi lagt ytterligare uppdrag för att se till att takten ökar.

-        Skydda den lokala jordbruksmarken från exploatering. Det finns mycket mark att bygga på och jordbruksmark är inte en av dem. Centerpartiet sätter stopp för att bygga villamattor på odlingsbar mark.

-        Säkerställa att man kan bo där man brukar. Genom att stötta utvecklingen i exempelvis Säve och Bergum kan vi säkerställa att det fortsatt går att leva och bo i Göteborgs landsbygd. På så sätt ger vi också jordbruket bättre förutsättningar att växa.

-        Fortsatt förenkla upphandlingar. Staden köper in enorma mängder livsmedel varje år till skolan och äldreomsorgen exempelvis, därför vill vi att fler lokala producenter ska kunna vara med i upphandlingen. Det gör vi genom att se till att inte bara stora producenter kan delta, utan även skruva dem så att mindre, lokala producenter kan bidra genom att dela upp upphandlingarna i mindre delar.