Nu ska Skeppsbron bli en levande mötesplats

Idag beslutade kommunstyrelsen i Göteborg om att gå vidare med bygget av Skeppsbron. Målet är att få till en mötesplats vid älven med en mix av bostäder, promenad- och cykelstråk, caféer och resecentrum.

Skeppsbron var en av de första frågorna som Centerpartiet fick att ta ställning till efter valet 2018. Tidigt stod det klart att detaljplanen som beslutats före valet var underfinansierad. Efter en återremiss med vidare utredningar kunde kommunstyrelsen till sist landa i ett beslut.

– Till slut måste man bestämma sig och se till helheten. Precis intill Skeppsbron bygger vi nu Masthuggskajen med 1300 bostäder och 5000 arbetsplatser. Därför kommer den här mötesplatsen bli ett bra komplement, säger Emmyly Bönfors, kommunalråd (C).

Centerpartiet har varit drivande i att förslaget nu ser ut som det gör. Det har mynnat ut i ökad exploatering, där staden kommer att utreda om husen kan byggas med fler våningar. För miljön och mobiliteten kommer man bygga cykelparkeringar och bilpoolsystem i det tänkta p-garaget. Inte minst har det varit viktigt för Centerpartiet att driva på för att inte fastna i långdragna utredningar.

– Ibland är det rätt att pausa när det inte finns politisk stabilitet för en fråga, som med evenemangsområdet. Men vi behöver alltid vara konstruktiva och försöka komma till beslut när vi kan. Att till exempel börja med en ny detaljplan skulle stå göteborgarna dyrt och dra ut på tiden ännu mer, säger Emmyly Bönfors.

Under våren kommer kommunstyrelsen också ta ställning till en fortsatt färdplan för Älvstaden.

– Älven har länge varit en barriär mellan centrala Göteborg och Hisingen. Nu utnyttjar vi istället det attraktiva läget vid vattnet för att skapa bostäder och en levande innerstad, säger Emmyly Bönfors.