Internationellt

London

Forskningsassistent på Liberaldemokraternas internationella kansli

Viktig information för ansökningar till våren 2021 med anledning av Covid-19

På grund av rådande restriktioner kommer praktikplatsen i London inte att utannonseras för våren 2021.

Du är välkomen att söka till våra praktikplatser i Bryssel, Stockholm och Washington D.C.

Liberaldemokraterna är ett socialliberalt parti i Storbritannien. Partiet är liksom Centerpartiet medlem i det europeiska partiet Alliansen liberaler och demokrater för Europa (ALDE) samt det globala Liberal International (LI). På partikansliet, ett stenkast från parlamentet i Westminster i centrala London, jobbar ett femtiotal anställda.

Du är placerad på partiets internationella kansli och har titeln forskningsassistent. Sekretariatet består av en internationell sekreterare samt en eller två praktikanter. Internationella kansliet ansvarar för partiets kontakter med ALDE och LI samt för partiets bilaterala kontakter med andra partier och organisationer i Europa och resten av världen. Arbetsuppgifterna är varierande och kan bestå av allt från att skriva politiska underlag och rapporter till praktiska arrangemang i samband med större aktiviteter. Ditt arbete är således varierat och kommer att bestå av flera olika uppgifter beroende på vad som står på dagordningen.

Utöver det internationella kansliets arbete finns också möjligheter att få insyn i andra delar av partiets verksamhet, och det finns stora möjligheter att t ex delta i olika kampanjaktiviteter.

I praktikuppdraget ingår att hålla regelbunden kontakt med Centerpartiet, vid behov förmedla kontakter, rapportera om relevanta politiska frågor samt vara behjälplig vid eventuella besök från Centerpartiet. Du förväntas också att delta på en introduktions- och avslutningsdag på Centerpartiets riksorganisation, göra en överlämning till nästkommande praktikant samt skriva en praktikrapport. Praktikanten hjälper Centerpartiet att bevaka aktuella politiska händelser i Storbritannien och får möjligheten att skriva rapporter som publiceras i Centerpartiets kanaler.

I praktikplatsen ingår ett stipendium på totalt 65 000 kronor som betalas ut i två omgångar. Du står själv för resekostnader, försäkring, bostad och övriga omkostnader.

Vårens praktikperiod löper från januari till juni och höstens praktikperiod från augusti till januari.

Har du frågor om hur det är att vara praktikant på Liberal Democrats?

Kontakta vårterminens praktikant Ludvig Hambraeus, Ludvig.hambraeus@libdems.org.uk

Här kan du även läsa månadsrapporter från tidigare praktikanter:

Februari

Februari