Nytt tillskott i kretsstyrelsen

Paul Brinkmann har valts in som ny ledamot i styrelsen för Centerpartiet i Aneby. Sedan tidigare har han uppdrag som ersättare i kommunstyrelsen, i allmänna utskottet och som styrelseledamot i Sommenbygdens folkhögskola. Paul har inte bara ett stort politiskt engagemang, han har även nordens största Calvadossamling. Till vardags driver nämligen Paul och hans fru Anna Wiredaholm Golf & Konferens.

Paul Brinkmann är en driven entreprenör med ett stort samhällsengagemang. Att det just blev Centerpartiet när han väl bestämde sig för att bli aktiv i partipolitiken 2018 var inget svårt val.

- Centerpartiet passade bäst ihop med mina värderingar framför allt med tanke på miljöpolitiken, där fokus i första hand ligger på långsiktiga lösningar och inte på förbud. Miljöpolitiken tillsammans med partiets tydlighet vad gäller frågor om mänskliga rättigheter och synen på den enskilda individens möjligheter bidrog starkt till mitt val, säger Paul.

Han ser med oro på sprickorna i samhället där samtalstonen, framför allt i den digitala världen, blir allt hårdare. Han pekar på behovet av en dialog som bygger på respekt och förståelse för varandra, där målet är att hitta lösningar.

- Oftast finns det inga enkla, svartvita lösningar. För att förstå detta krävs det utbildning som jag tror är nyckeln till väldigt mycket. Alla ska ha möjligheten att få en så bra utbildning som möjligt. Då skapar vi grunden för att varje enskild individ kan utvecklas efter sina egna önskemål, fortsätter Paul.

Entreprenören som lämnade Tyskland för Sverige

Paul växte upp i Bonn i Tyskland med en syster och med föräldrar som är lärare i tyska, franska, historia och filosofie. Redan som 15-åring började han jobba extra inom restaurangbranschen. Valet att utbilda sig inom just hotell och restaurang kändes helt rätt men det första jobbet efter studenten blev något annat, nämligen back office på Deutsche Bank.

-Under utbildningen träffade jag Anna och vi flyttade ihop 2001. Båda hon och jag har alltid haft drömmen att driva ett eget ställe inom hotell och restaurang. När möjligheten att ta över Wiredaholm kom upp fanns det ingen tvekan, säger Paul.

Några dagar innan nyårsafton 2006 packade så den lilla familjen sitt bohag och flyttade till Sverige. Med i flytten fanns då också Emma, Paul och Annas första dotter som föddes 2005. Familjen växte så småningom och i dag finns även Elsa som föddes 2009.

Sedan 2007 driver familjen Wiredaholm Golf & Konferens, en verksamhet som sedan dess har vuxit och utvecklats fint. Värt att nämna är Pauls unika intresse för Calvados, med sina 160 sorter har han nordens störst samling.

Tid för avkoppling och fritid

Att hitta tid för avkoppling i en vanligtvis uppbokad vardag är viktigt för Paul. En tur i skogarna runt knuten med svampkorgen på armen slår det mesta. Men även att lyssna på en bra podd eller försvinna in i en bra bok är något som Paul gärna ger tid till. Han erkänner med ett leende att det också blir en och annan serie på teven ibland.

- Att laga mat till familjen är väldigt roligt. Sedan förra hösten har jag börjat att spela piano igen, när verksamheten har fått gå ned i varv. Det är något som jag höll på med när jag var ung, det är en av de få positiva sakerna med Covid-19.

Den hetaste frågan sparade vi till sist, den där med att vara krögare och välja en favoriträtt.

- Jag väljer raggmunk med fläsk men gärna i den tyska varianten med äppelmos i stället för lingon, avslutar Paul.