Beata Allen föreslås bli kommunstyrelsens ordförande

Centerparitet i Aneby höll den 15 november nomineringsstämma i Marbäcks hembygdsgård. Stämman valde ledamöter och ersättare till styrelser och nämnder i Aneby kommun 2023-2026. Beslut fattas av kommunfullmäktige den 28 november.

På tisdagskvällen fylldes Marbäcks hembygdsgård med glada centerpartister. Det var dags för nomineringsstämma för att välja ledamöter och ersättare till styrelser och nämnder i Aneby kommun för åren 2023-2024. Stämningen var på topp, partiet lyckades väldigt bra i valet med ökat valresultat i alla tre valkretsarna. Partiet behåller sina sju mandat i kommunfullmäktige och är fortsatt kommunens näst största parti.

Beata Allen fick fortsatt förtroende av stämman och föreslås bli kommunstyrelsens ordförande även kommande mandatperiod. Kommunfullmäktige fattar beslut den 28 november och den nya kommunstyrelsen tillträder den 1 januari 2023.

- Jag är otroligt hedrad och glad. Det är vi tillsammans som gör jobbet och då gäller det att vi har ett starkt lag som stöttar, peppar och agerar ihop, och det har vi i Aneby. Jag är så glad för allas engagemang och att vi faktiskt också har riktigt kul ihop, säger Beata Allen.

Stämman beslutade i linje med valberedningens förslag. Du kan läsa förslagen här. , 106.5 kB. Uno Svensson avtackades när han nu lämnar sina förtroendeuppdrag. Under 20 år har Uno varit ledamot styrelsen för Stiftelsen Aneby Bostäder. Uno har haft ett väldigt långt och fint engagemang i partiet vilket uppskattas stort.

- Partiet har fyllt på med nya medlemmar på senare tid och några av dessa föreslås nu att få beslutsfattande poster. Jag ser verkligen fram emot att få följa dem i deras politiska utveckling, avslutar Beata Allen.

Centerpartiets partiledarkandidat Muharrem Demirok deltog digitalt på stämman. Han delade med sig av tankar utifrån valresultatet och vägen framåt.

Beata Allen tillträdde som kommunstyrelsens ordförande den 1 januari 2019.