Ingemar Harila

Het dag i juli idag och vi presenterar en man med många järn i elden.

Ingemar Harila från byn Naartijärvi är en aktiv man. Han har fina meriter från sin karriär inom tävlingsskyttet.
- Guld i militärmästerskap i Fältskytte.
- Guld Förbundsmästerskap Bana.
- Guld RiksUngdomsHemvärnstävling Mångkamp.

Med skytte som intresse så gissar ni säkert att han även är ute i skogen och jagar en del. Det stämmer. Ingemar sköter om sin skog, jagar älg och tar gärna med stövaren Sixten på harjakt. Familjens andra hund, vorstehn Messi, får följa med när det ska jagas ripa. Civilingenjören Harilas pass visar 46 år men vi förstår att det är skidåkning, snöskoteråkning, pimpling och korvgrillning som lockar mer än en het badstrand i södra Europa.

Det som Ingemar vill lyfta fram som viktigast för honom är hans familj. Hans sambo och deras fyra barn. Med 3 pojkar som spelar fotboll upptar engagemanget i HFF mycket tid med åktid, träningar, matcher och arbete för föreningen.

Vi frågar Ingemar vad som ledde till att han även ville engagera sig politiskt fast han redan har så mycket på agendan. Harila drar in andan och berättar:

"Vi har 4 barn varav 3 i skolåldern och vi har sett hur olika våra skolor i kommunen är. Några är bra men ledningen på vissa skolor verkar ha tappat greppet, åtskilliga lektioner avbryts på grund av att det är stökigt i klassrummet, slagsmål i korridorerna och till och med slagsmål i klassrummen.

Då tycker inte jag att skolan i Haparanda uppfyller Skollagens 5 kapitel. "Trygghet och studiero" för eleverna.

Vi har en massflykt av lärare från Haparanda som måste stoppas! Istället för att se till att dessa lärare vill komma tillbaka så anställs lärare som inte är behöriga eller behärskar det svenska språket.

Haparanda är långt ifrån "Norrbottens bästa skola" där inte ens 50% av eleverna i 9:an på Gränsskolan klarar av behörighet till gymnasiets yrkesprogram (enligt statistik från skolverket). Detta betyder att lärarresurserna går åt till dessa elever och de elever som klarat målen och vill nå högre mål glöms bort.

Det krävs större förändringar för att Haparanda skall få en fungerande skola. Efter att vi fått en väl fungerande skola kan vi sikta på att bli "Norrbottens bästa skola"."

"Handlingens man"-Harila värnar också om kommunalteknik och fastighetsdrift. Ingemar har stor erfarenhet av bygg, anläggning och fastighetsdrift genom att han jobbat som entreprenör, kommunalt och som konsult.

Ingemar har jobbat nästan 10 år i Stockholm och där med merparten av jobben åt Stockholms Stad. I nuvarande jobbet som konsult på Tyréns är Ingemar ofta expertstöd till de flesta av Norrbottens kommuner och företag som LKAB, Boliden, fastighetsbolag mm.

Ni märker att Ingemar Harila är en man som politiken i vår stad kan ha stor nytta av med sitt engagemang och kunnande.

Ingemar Harila, #17 på Centern lista i Haparanda.

9 september kan du välja att kryssa honom!

Innehåll

Bli medlem i Centerpartiet