Janne Lind

Janne Lind bor med sambo i Revonsaari i Vojakkala. Med 42 år år på nacken har han hunnit testa många olika yrken och engagerat sig inom flera föreningar och organisationer, HSKT Bandy, Korpen, Haparanda AIK och Företagarna m.fl.

Idag arbetar han med att driva företagen Cityhallen som utför diverse vaktmästeri-uppdrag och äger fastigheter.

På frågan varför Janne även kom med i politiken så berättar han: ”Haparanda har gett mig mycket, jag vill hjälpa till inom föreningar och i politiken för att ge tillbaka".

”När jag fick plats i socialnämnden såg jag tydligare att det är många som inte mår så bra i vårt samhälle. Alla försöker klara sin situation på bästa sätt och en del tar till droger av olika slag för att hantera livet. Drogerna förstör för många unga såg jag och tänkte då att jag vill göra något praktiskt förutom politiken själv för att hjälpa till. Vi har nu med Korpen ordnat en lokal för träning och där driver vi projektet "Fight Baza". Projektet går ut på att utveckla en metod som genom samtal, utbildningar och träning (boxning/konditionsträning) ska kunna stärka ungdomar och därigenom leda till sunda livsval. För samhället är det bara vinst att få ner droganvändandet, mest på det personliga planet förstås för de som drabbas men vår kommun betalar stora pengar årligen för behandlingar och placeringar. Droger och psykisk ohälsa är ingen fråga för en person eller ett parti, det är allas vår fråga tillsammans att hantera” säger Janne Lind.

”Det har varit 4 tuffa år i socialnämnden. Vi hade svag ekonomi och drog konstant över budgeten. Inom många områden krävdes det enormt arbete för att hitta bra lösningar. Det krävdes också ett nytt ledarskap på ordförandeposten för att vi skulle börja ta tag i ekonomin och nu lite drygt ett år senare har underskottet dramatiskt vänts" säger Lind.

”Jag tror att alla vill att något ska bli bättre i Haparanda. Det finns ingen lätt och enkel lösning till att fixa alla punkter på en gång. Det är bara att lista upp dessa och sätta igång och arbeta. Jag tror inte på grandiosa vallöften inför valet, det känns bara fel. Politiker, ledare och alla andra också ska alltid vara aktiva, inte bara före valen. Jag tänker att vi borde ha politiker i Haparanda som ska vilja och orka fixa punkt för punkt. Ju fler punkter som fixas, ju bättre resultat totalt. De är inte löftena som räknas utan arbetet framöver med att ta tag i problemen/utmaningarna” säger Janne Lind.

Innehåll

Bli medlem i Centerpartiet