EXTRA FÖRENINGSBIDRAG

Motion angående extra föreningsbidrag: I pandemins spår - stärk föreningslivet med ett återstartsstöd! Centerpartiet Kumla vill att kommunfullmäktige ger Kultur- och Fritidsförvaltningen i uppdrag att möjliggöra ett extra föreningsbidrag till alla föreningar som uppfyller kraven för att få bidrag av Kumla kommun.

Med andleding av Coronapandemin har civilsamhället i Kumla kommun drabbats hårt ekonomiskt; inställda aktiviteter och verksamheter, färre deltagare, mindre sponsring och minskad uppdragsverksamhet har inneburit att många föreningar till stor del gått miste om sina intäkter. Enligt mätningar har utövandet inom vissa idrotter minskat med mer än 20% under 2020 och 2021. Vi ser nu att restriktionerna lättar, men de effekter som pandemin orsakat kommer att bli kännbara och långvariga för föreningslivet.

Föreningslivet och civilsamhället är en livsviktig del av ett fungerande samhälle. Det kommer en tid efter pandemin och det är avgörande för oss alla att det civila samhället och våra föreningar orkar hålla ut och finnas kvar.

För att mildra de ekonomiska konsekvenserna föreslår Centerpartiet Kumla att:

Kultur- och fritidsnämnden får i uppdrag att möjliggöra ett ekonomiskt återstartsstöd till föreningar som är verksamma inom kultur, idrott och idéburen verksamhet i form av ett extra föreningsstöd för 2022.

Magnus Claesson, Karin Lindqvist Kax