Intervju i Skånskan med Ola

Den 27/3 publicerade Skånska Dagbladet en artikel om Olas intresse och hans politiska engagemang. "Ola Olsson ser med förväntan fram emot sin allsvenska debut – när Trelleborgs FF tar emot Göteborg på Vångavallen den 1 april är det han som är speaker."

Ett axplock från artikel:

"Själv är han med om att ta politiska beslut i Trelleborg, där han sitter i fritidsnämnden för Centern. Det bottnar i att han tidigt hade ett allmänt politiskt intresse. Det började med att Region Skåne hade något som hette Ungdomskraft. Det innebar att man ett par gånger om året samlade unga människor från hela Skåne, ett par hundra stycken, för att få deras tankar om hur man skulle kunna skapa ett bättre samhälle. Ur detta utkristalliserades en mindre grupp, Unga tankar, där det också ingick representanter för de etablerade partierna. – Från Centern var det Patrik Holmberg, och eftersom han var från Trelleborg blev det så att vi samåkte. Jag tyckte att han hade vettiga tankar. Ola Olsson var också med om att ordna politiska debatter på sin gymnasieskola i Trelleborg; en gång lyckades han med bedriften att få dit den då nyblivne ministern Göran Hägglund. Han sitter inte i kommunfullmäktige – det var inte ens aktuellt till förra valet, eftersom han inte hade flyttat hem från Kristianstad när listorna med kandidater spikades. Nu står han på fjärde plats – partiet har två mandat nu, men, menar han, med tanke på de framgångar det haft i opinionsmätningarna ska han ha en realistisk chans att ta en plats. I regionvalet står han på tredje (red. anm) plats, i riksdagsvalet på sjätte – och då krävs det att många kryssar i hans namn för att han ska komma in. Just nu sitter han alltså i fritidsnämnden. Han säger att han är speciellt intresserad av frågor som rör det ideella engagemanget, i föreningar, i kultur. – Det ideella arbetet minskar överlag. Kommuner och staten måste göra det enklare att gå med i och arbeta för en förening. Ola Olsson beskriver sig själv som en föreningsmänniska. Sålunda engagerade han sig i lokala verksamheter också när han bodde i Kristianstad. Nu sitter han i den lokala styrelsen för Centern, och även styrelsen för Skånska Tidningsägareföreningen, som äger denna tidning."

Namn: Ola Olsson

Ålder: 29 år

Yrke: Ekonom

Familj: Sambon Lina

Bor: Trelleborg

Fritidsintressen: Politik

Aktuell: Ser fram emot att få göra allsvensk debut som speaker när Trelleborgs FF tar emot IFK Göteborg på Vångavallen den 1 april. Finns också på Centerns listor till valet i höst.

Text: Håkan Jacobsson, SKD

Foto: Håkan Jacobsson, SKD