Västerås vill förbättra för parasportare

Hans Stergel intervjuas av SVT.

Västerås kommun vill förbättra tillgängligheten för parasportare. Det genom att träffa Parasportförbundet i Västmanland för att få råd om hur man kan förbättra kommunens anläggningar.

– Just det som är aktuellt, den Parasportolympiad som sker nu i Brasilien, det ger ju fokus på det här och gör att vi alla vaknar till när det gäller tillgänglighetsfrågorna, säger Hans Stergel (C), ordförande i nämnden för idrotts– och friluftsliv.

...

Bland de nya anläggningar som byggs, som nya Lögarängsbadet, så tar kommunen med tillgängligheten för personer med funktionsnedsättning i planeringen. Men fortfarande görs inte tillräckligt.

– Naturligtvis inte, det är ju en resursfråga, det är mycket som sliter och drar. Men med rätt pedagogiska hjälpmedel ska vi få alla politiker att förstå värdet av det här. För det här har okså med folkhälsa att göra. Det är inte bara en rättvisefråga. Jag ser ju den glädje som finns hos parasportare när de får vara med och idrotta på samma villkor. Så vi jobbar på det, säger Hans Stergel (C), ordförande i nämnden för idrotts– och friluftsliv.