Centerpartiet om tiggeriförbud

VLT frågar alla partier i Västerås kommunfullmäktige: Kan ditt parti tänka dig ett tiggeriförbud i Västerås? För Centerpartiet svarar Lars Kallsäby.

– Centerpartiet kan inte ställa sig bakom ett generellt tiggeriförbud, vi kan dock förstå att på vissa mycket speciella platser som vid bankomater, parkeringsautomater eller liknande är det mycket olämpligt. Där blir du som person väldigt trängd i ett ögonblick där du betalar eller tar ut pengar. På det principiella planet går det inte att förbjuda någon att be någon om hjälp.

– De som driver detta måste ställa sig frågan – är det vissa personer som vi ska förbjuda att tigga medan det för andra personer och organisationer är det okej att tigga och be om pengar. Då kan heller inte Frälsningsarmén stå där, eller där kan inte du eller jag fråga om någon har en tia, om man har glömt sin plånbok hemma men måste betala parkeringen, eller vad det nu kan vara.

– Vi måste ställa högre krav på de EU-länder som tiggarna kommer ifrån. Vi måste hjälp länderna att leva upp till en värdig nation för alla sina medborgare. Vi hyllar kommunalt självstyre men om man väljer ut en speciell plats där man inte får tigga då det gäller ju det all insamling där.