Kallsäby sa ja till Systembolaget, men fick nej till idén om kommunpoliser

VLT skriver idag om hur det gick för Lars Kallsäbys motioner på partistämman i Malmö.

Det såg länge ut som om Centerpartiet skulle rösta för att slopa Systembolagets monopol för försäljning av starkare alkoholdrycker. Istället röstade en knapp majoritet för att behålla Systembolagets monopol.

– Det var mycket jämnt. Jag var själv rösträknare.

Hur röstade du själv?

– Jag röstade för Systembolaget. Det har, trots allt, fungerat bra och de kan ha ett brett sortiment. Men däremot anser jag att Systembolaget har fel när de anser att gårdsförsäljning av vin ska vara ett hot. Det är inget hot.

Nej fick Kallsäby däremot på sin motion om kommunala poliser. Nu var Lars Kallsäby inte ensam om motionen, som handlar om att inrätta ett mer lokalt polisarbete när det gäller brottsförebyggande och allmänna ordning. Det var ett 20-tal centerpartister som hade undertecknat motionen, förutom Kallsäby.

– Ja, det var partikamrater från Skåne i söder till Norrbotten i norr. Mest intryck gav nog de från Norrland som berättade att det längst i norr fanns en enda polisbil i tjänst på ett område som var stort som Danmark.

Han tycker att debatten blev bra, även om det slutade med att hans parti inte ställde sig bakom idén.

– Det var många som stödde oss och jag tror också att vi hade en del av partistyrelsen med oss. Under debatten kom det också fram en del andra intressanta förslag och idéer.

En motion som han däremot fick igenom var en idé om att ändra gamla högtravande formuleringar i miljömål till mer enkla, jordnära och praktiska.

– Då kan de också bli mer genomförbara.

Hans idé fick alltså ja i hans parti, men det återstår att se om Centern kan få ja i den frågan från andra partier i Alliansen.

Kallsäbys motion om en paus för att godkänna nya religiösa förskolor fick däremot nej.

– Men även här var det en bra debatt och många höll med.

Något som han också säger sig ha blivit mycket imponerad under stämman är det tal som en av de utländska gästerna höll på Centerstämman.

– Nick Clegg från de brittiska Socialliberalerna höll ett tal om hur nya murar håller på att växa upp mellan länderna i Europa. Vi trodde att vi nu skulle ha ett enat och fritt Europa, men mycket har gått fel. Därför behövs liberala partier. Hans tal gjorde stort intryck på mig.

I övrigt vill han pusta ut efter den stora partistämman.

– 30 timmar och mer än 600 motioner att gå igenom. Det var mycket.