Äntligen ett steg i rätt riktning för LSS

annie lööf

Vicki Skure-Eriksson berättar att idag presenterades förslaget från regeringen att sondmatning och andning åter ska anses som grundläggande behov och ge rätt till personlig assistans enligt LSS.

Det har varit mycket angeläget för Centerpartiet att få till denna förändring snabbt för att öka tryggheten hos de barn och familjer som behöver assistans. De borde aldrig hamnat i den situation som varit och nu rättas det till, tack vare Januariavtalet där vi i Centerpartiet drivit dessa frågor hårt. Tillsammans med S, L och MP läggs detta konkreta förslag fram.

Vi i Centerpartiet är mycket stolta och glada över att vi lyckats driva igenom denna förändring, men det finns mycket mer kvar att göra för att se till att alla barn och vuxna som har rätt till stöd enligt LSS får det. I Januariavtalet står det tydligt att fler viktiga förbättringar ska genomföras, bland annat ska föräldraansvaret smalnas av. Därför kommer en ny assistansutredning påbörjas under året för att säkra att dessa viktiga förbättringar genomförs på bästa sätt.

En längre text om detta finns här.