Priset Årets Center till Barkarö SK

Årets Center: Barakarö SK

På lördagseftermiddagen delade Centerpartiets kommunkrets i Västerås ut det årliga priset Årets Center i samband med Västerås Sailing Week nere vid Elbakajen. Priset delas ut en gång per år till någon person, förening, företag eller organisation som gör något bra för Västerås.

Årets pristagare blev Barkarö Sportklubbs Flickinitiativet som erhöll en check på 3000kr och ett diplom med motiveringen:

”Barkarö Sportklubb har genom Flickinitiativet på ett inspirerande sätt visat hur idrotten kan skapa möten mellan människor från olika kulturer och bostadsområden och stärka den sociala hållbarheten såväl på Bäckby, som i Barkarö, ett arbetssätt som nu sprids över hela Västerås.

Genom Flickinitiativet får fler unga tjejer chansen spela fotboll och växa som människor, med kompisar och gemenskap och fostras till ledare och förebilder för andra. Samarbetet med andra klubbar bidrar även till trygghet, förståelse och integration mellan idrottsföräldrar, såväl nya som gamla. Genom att lyfta flickorna stärks hållbarheten i hela samhället. Ert arbete och mod är en förebild för oss alla!”

Priset delades ut av Centerpartiets kretsordförande Eva-Lotta Svensson och vice ordförande Anton Sandell och mottogs av tränaren och initiativtagaren Staffan Winberg och fotbollsspelarna Malin Winberg, Freja Magnusson, Sally Messing och Filippa Berntsen från Barkarö Sportklubb.

För mer information eller fler bilder vänligen kontakta kretsordförande Eva-Lotta Svensson, 073-036 60 66 eller Vicki Skure-Eriksson, 070-320 41 61.