Centerpartiet satsar på infrastrukturen i skuggbudget

Underhållsskulden till Sveriges infrastruktur, räls och vägar, beräknas i dagsläget till över 120 miljarder kronor. Därför kommer Centerpartiet i vår skuggbudget lägga en halv miljard för att under kommande månader beta av en del av underhållsskulden.

Centerpartiets satsning på en halv miljard motsvarar att minst 100 spårväxlar skulle kunna bytas. Det är en viktig pusselbit för att kunna avhjälpa en del av den vanligaste orsaken till att tågen inte rullar.

- Sverige står inför en enorm underhållsskuld som måste betas av. Om vi inte börjar nu, då kan vi räkna med att det bara kommer bli dyrare. Tågen kommer inte gå i tid, potthålen i vägarna kommer fortsätta sprida sig som en epidemi i hela landet. Så kan det bara inte fortsätta, säger Muharrem Demirok, partiledare.

Dessutom kommer partiet med anledning av samordningskaoset vid monsterköerna på E22:an och E4:an, att lägga 50 miljoner till kommunala räddningstjänster och Trafikverket för stärkt beredskap vid extrema väderhändelser. Det är ett litet tillskott men som skulle kunna få stor effekt när krisen kommer.

- Varje tillskott till det civila försvaret och vår krisberedskap är välkommet i detta läge. Sveriges krisberedskap måste öka, säger Muharrem Demirok.

Partiet har tidigare presenterat reformen Sverigelyftet. Genom att gå från ett överskottsmål till ett balansmål får vi resurser som kan öronmärkas för att stärka Sveriges infrastruktur. Dessutom vill partiet se en infrastrukturberedning, som likt försvarsberedningen kan arbeta blocköverskridande och långsiktigt med att stärka infrastrukturen i hela landet.

- Regeringen lovade att de skulle få ordning på Sverige - nu är det dags att börja leverera på det löftet. Det är helt enkelt dags att växla upp, säger Ulrika Heie, infrastrukturpolitisk talesperson och ordförande i riksdagens trafikutskott.