Centerpartiet satsar mer pengar på vården i vårbudgeten

Ekonomin i alla Sveriges regioner är just nu mycket ansträngd. I många, inte minst mindre regioner, har det lagts stora besparingskrav och varsel. Risken är stor för att detta kommer påverka patienternas möjlighet att få den vård som de behöver.

–Vi ser att vårdkrisen just nu sköljer över alla Sveriges regioner. Att regionerna varslar om uppsägningar och gör stora neddragningar kommer innebära att antalet vårdplatser minskar och tillgängligheten försämras på många håll, inte minst på landsbygden. Regeringen måste ta större ansvar för att dämpa effekterna av detta, säger Christofer Bergenblock, ledamot i socialutskottet (C).

Centerpartiet föreslår därför i sitt vårbudgetförslag en extra miljard som ska gå till regionerna och en mer rättvis fördelning av stödet för att mildra effekterna av den ekonomiska krisen.

–Regeringen har sagt att de satsar sex miljarder. Det kommer inte räcka för att regionerna ska kunna återkalla sina varsel och besparingskrav. Regeringen måste bidra mer,, säger Christofer Bergenblock.

Utöver den extra miljarden har Centerpartiet tagit fram en mer rättvis modell för fördelningen av de statliga krispengarna pengarna ut. Den nya fördelningen innebär att de mindre regionerna kommer att få en större del av pengarna. Detta kompenserar bättre för de skillnader som finns mellan regionerna . Med Centerpartiets extra miljard och nya modell skulle dock samtliga regioner få mer pengar än med regeringens förslag.

–Förutsättningarna för att bedriva nära och tillgänglig vård ser väldigt olika ut i landet. Det saknar regeringen helt förståelse för. Deras fördelning av medel innebär att de mindre regionerna som är hårt drabbade inte får den lättnad de behöver och tvingas fortsatt till tuffa besparingskrav. Vi måste ha en nära vård i hela Sverige, säger Christofer Bergenblock (C).