Arbetsförmedlingen

Arbetsförmedlingen har ensamrätt på att förmedla nya jobb. Det klarar Arbetsförmedlingen inte av. Därför vill vi att fler ska få förmedla jobb.

Centerpartiet vill:

• Öppna för fler aktörer för bättre jobbmatchning
  • Införa arbetsförmedlarpeng som betalas ut efter resultat
  • Att Arbetsförmedlingen ska ägna sig åt kontroll och uppföljning

Inför arbetsförmedlarpeng

Vi vill att den arbetsförmedlande delen av Arbetsförmedlingen avvecklas. Istället vill vi att många olika aktörer släpps in för att arbeta med matchning genom en arbetsförmedlarpeng.

Pengen ska betalas ut när personen är i varaktigt arbete. Då blir resultat och långsiktighet det viktiga.

För att arbetsförmedlarpengen ska bli så effektiv som möjligt kräver vi bland annat en tydlig uppföljning av de olika förmedlarnas resultat. Detta tillsammans med offentlig rankning och valfrihet för den arbetssökande gör att eventuella oseriösa aktörer stängs ute, samtidigt som de som inte håller måttet förlorar möjligheten att verka i systemet.

Med en arbetsförmedlarpeng kommer Arbetsförmedlingens uppdrag att minskas till att enbart omfatta myndighetsutövning som kontroll och uppföljning.

Ansvarig talesperson

Annika Qarlsson
Talesperson för frågor om arbetsmarknad, integration och jämställdhet. Riksdagsledamot Västra Götala...