Digital teknik i skolan
Digital teknik ska användas i skolan när det är nödvändigt för att nå kunskapskraven och när den underlättar lärandet. På samma sätt ska tekniken inte användas i andra tillfällen när det riskerar leda till koncentrations- och inlärningssvårigheter eller i övrigt försämra undervisningen.
Vikten av fysiska läromedel kommer alltid att vara central i skolan. Men svensk skola måste gå i takt med samhällsutvecklingen för att eleverna ska kunna vara redo för den arbetsmarknad och det samhälle som väntar efter skolgången. Hur ska barn och unga kunna navigera på nätet på ett säkert, kritiskt och etiskt sätt om de inte får träna på det med kunniga vuxna? Att stärka barn och ungas digital kompetens handlar inte om skärmtid. Det handlar om att rusta dem med kunskap att hantera vardagen och kunna möta morgondagens utmaningar som är allt mer digital. Centerpartiet ser av stor betydelse att elever får kunskaper i skolan om digital teknik och artificiell intelligens.
Mobilförbud
Mobiltelefoner hör inte hemma i klassrummet. Mobiltelefoner stör, skapar koncentrationssvårigheter och riktar fokuset bort från undervisningen. Därför anser Centerpartiet att rektorer ska kunna besluta om mobilförbud på skolan.
Satsa på AI-kompetens för lärare och skolpersonal
Skolan befinner sig inte i ett vakuum från den digitala utvecklingen, oavsett om vi vill det eller ej. Lärare behöver kompetens för hur man på bästa sätt ska och inte ska tillämpa verktygen i skolan och hur man hanterar de problem (läs fusk, teknisk kompetens etc.) som den digitala utvecklingen såsom AI för med sig.
Centerpartiet anser att staten behöver säkerställa att lärare, rektorer och skolpersonal får tillgång till kvalitativ och återkommande kompetensutveckling inom digitala verktyg såsom AI. Inte bara är risken annars att vi får en situation där elever, som många gånger är mer vana användare av digitala verktyg, får svårt att guidas rätt av lärare. Risken är också stor att det leder till ogenomtänkta investeringar i olika digitala tekniker som bidrar till försämrad kvalitet i undervisningen eller att lärare inte kan upptäcka fusk och oetiskt användande av tekniken.

