Stärk utbildningen för nyanlända elever
Obligatorisk intensivundervisning i svenska och återkommande språkscreening
Att kunna skriva, läsa och prata på svenska är en viktig komponent och språngbräda för lyckad integration. Att bemästra det svenska språket är avgörande för att varje barn ska få en god chans att göra en livsresa – både för att kunna ta till sig undervisningen i alla ämnen och för att kunna få ett bra jobb, bygga relationer och integreras i det svenska samhället.
Centerpartiet vill att skolan ska fånga upp varje elev som behöver stöd i svenska språket och erbjuda intensiv svenskaundervisning från och med förskoleklass. Genom att erbjuda intensivundervisning i svenska redan från förskoleklass skapas bättre förutsättningar för en bra skolgång som också lägger grunden för det livslånga lärandet.
Återkommande språkscreeningar ska avgöra om insatserna ska trappas upp eller minska. I äldre åldrar kan intensivundervisningen bestå av obligatorisk undervisning under lov och efter schemalagd undervisningstid. På så sätt kan vi undanröja hinder för livsresor och ge dessa barn och unga en möjlighet att bli en del av samhället.
Språkkrav för förskolepersonal
Det är centralt för barnens språkutveckling att de vuxna som möter dem, och också får betalt för att bedriva en pedagogisk verksamhet, har tillräckligt med kunskaper i det svenska språket. För att få bedriva pedagogisk omsorg och förskola måste man ha goda språkkunskaper i svenska. Centerpartiet vill att det ställs tydliga språkkrav i svenska på personal i både förskola och pedagogisk omsorg.
Flerspråkighet – en styrka
Modersmålsundervisningen fyller en viktig funktion för barnets språk- och kunskapsutveckling. Att få möjlighet att behärska sitt modersmål i både tal och skrift är ett sätt att stärka sin kulturella identitet genom att utveckla kunskaper om inte bara språket, utan även om kulturer och samhällen där modersmålet talas.
Att kunna ta del av sitt modersmål är viktigt i arbetet med att stärka elevers språkutveckling och kunskapsinhämtning, men också identitetsskapande. Vissa partier vill minska denna möjlighet.
Vi ser i stället att barn och ungdomar behöver få ökade möjligheter att studera sitt modersmål och ett behov av att fler modersmålslärare utbildas.

