Landsbygdsutveckling

Eskilstuna ska ha Sveriges modernaste landsbygd

Eskilstuna ska ha en levande och modern landsbygd, där bostadsmöjligheterna är många, kommunikationerna goda och servicen nära. Och företagen, inte minst de gröna näringarna som levererar sund och säker mat till kommunens invånare, ska kunna blomstra och växa lika mycket i hela kommunen.

Bostäder

Att säkra tillgången till olika typer av bostäder är viktigt för att kunna flytta till eller bo kvar på landsbygden oavsett ålder och plånbok. Ju fler som bor på landsbygden, desto fler arbetstillfällen och företag kommer i slutändan också att finnas där. Därför vill vi att krångliga regler och arbetssätt, som gör att efterfrågad byggnation förhindras eller tar för lång tid, tas bort.

Jobb och företagande

Vi vill att Eskilstuna ska vara Sveriges bästa kommun att starta och driva företag i. Och det ska självklart vara lika lätt att driva företag på landsbygden som i tätorten. Genom ett aktivt arbete för att skapa fler jobb kan vi få fler människor att arbeta och bo på landsbygden. Det gör i sin tur det enklare att behålla och hålla en hög kvalitet på landsbygdens skolor, äldreomsorg och övrig service.

Livsmedelsproduktion

Vi vill att den lokala livsmedelsproduktionen får förutsättningar att växa, så att fler jobb och företag på landsbygden kan skapas och kommuninvånare får större tillgång till sund och säker mat. Mer närproduktion stärker också vår krisberedskap.

Service och infrastruktur

Oavsett var i kommunen du bor ska du ha rätt till äldreomsorg, skola och annan service av hög kvalitet. Att bygga ut bredbandet, bygga fler cykelvägar, utöka kollektivtrafikturerna, anlägga fler pendlarparkeringar och se över skolskjutsreglementet är viktigt för att människor ska kunna bo och verka i hela kommunen.

Skog

Den svenska skogen är värdefull, både för virket och för att den tar upp och lagrar koldioxid och bevarar den biologiska mångfalden. Privata skogsägare gör i dag stora insatser för att vårda och bruka skogen ansvarsfullt. Så måste det få forsätta vara.

SATSNINGAR

Under mandatperioden 2022-2026 vill vi i Centerpartiet:

• att fler bostäder utanför tätorten byggs, till exempel genom att detaljplaner görs enklare och flexiblare,
  • att bygglovsprocessen förenklas samt att mindre ianspråktaganden av jordbruksmark oftare tillåts
  • att strandskyddet förändras för att inte fortsätta bromsa byggnationen på landsbygden
  • att kommunen avyttrar minst 1 000 hektar åkermark till lantbrukare som är bättre lämpade att genomföra nödvändiga markförbättringar
  • att det byggs fler trygghetsboenden för att motverka otrygghet, ensamhet och psykisk ohälsa bland våra äldre, i synnerhet på landsbygden
  • att fler företagslokaler på landsbygden utöver dem som är ämnade för lantbruksverksamhet undantas från kravet på bygglov, för att göra det enklare att öppna gårdsbutiker, starta bed and breakfast-verksamhet eller liknande
  • att kommunens satsningar fördelas mer rättvist mellan stad och landsbygd
  • att servicen på landsbygden bevaras och utvecklas
  • att landsbygdsskolorna bevaras och utvecklas
  • att det införs fler F-9-skolor på landsbygden, till exempel i Kjula och Alberga