Norrtälje
kf

Norrtälje

Välkommen till Centerpartiet i Norrtälje kommun!

Centerpartiet står för närodlad politik. Alla människor ska ha närhet till beslut och kunna påverka sin vardag. Det handlar också om en grön, social och jordnära liberalism. Det är vår utgångspunkt när vi formar politiken för de kommande åren och decennierna.

Boris Andersson informerar om Gottröra

Medlemsmöte i Gottröra 4 september

Medlemsmöte ägde rum den 4 september i Gottröra församlingshem.
Boris Andersson gjorde en fin presentation av Gottröra ur ett historiskt och ett nutida perspektiv. Anders Olander informerade om aktuella frågor i Norrtälje kommun, Tommy Lundqvist informerade från Teknik och klimatnämnden, Per Lodenius från riksdagen och Henrik Eriksson från regionen (l"andstinget").

rimbodagen 17 augusti

Vi fanns på plats i Rimbo Centrum under lördagen den 17 augusti.

Roslagen Pride 10 augusti

Vi fanns på plats i Societetsparken i Norrtälje och gick med i Pridetåget med vår fina fana

Per Lodenius, Anders Olander och Gunnar Englund delar ut blommor och diplom samt bjuder på tårta till Utvecklingscentrum för vatten.

Text

Centerpartiets Miljöpris 2019

På måndagen den 17 juni delade Centerpartiet i Norrtälje kommun ut Centerpartiets miljöpris 2019 till Utvecklingscentrum för vatten.

Motiveringen för priset är följande:

Ni är en stor tillgång i vår kommun som under många år framgångsrikt har riktat fokus på de för Norrtälje kommun så viktiga vatten- och avloppsfrågorna. Med er kunskapsutveckling, olika projekt samt VA-rådgivning till privatpersoner, gör ni en stor och viktig insats för miljön både lokalt och globalt.

Utvecklingscentrum spelar en viktig roll genom att etablera testmiljöer för småskaliga anläggningar, delta i olika projekt och att ordna seminarier både för professionen, företagare och allmänheten.
En viktig del i ert arbete är Mathilda-laboratoriet, som utför analyser av dricksvatten och avloppsvatten.

Utvecklingscentrum för vatten driver på för en bättre miljö och sätter Norrtälje på kartan som en kommun med stort fokus på dessa frågor, som är så viktiga för en hållbar framtid.

Walkabout 2019 i Norrtälje stad

Centerpartiets gäng, som under torsdagskvällen gick Walkabout i Norrtälje stad.

Fullt med folk i vår monter på Expo Roslagen i dagarna två

Under två intensiva dagar på Expo Roslagen hade vi många besök i vår monter. Både att för att diskutera politik men framförallt tävla i vår fototävling.

EU-vals kampanj i samband med premiären på Speedway i Hallstavik 14 maj

Idag på morgonen serverade Centerpartiet kaffe och bullar till bussresenärerna vid Campus Roslagen samt informerade om det kommande EU-valet.

Medlemsmöte 9 mars

Under lördgsförmiddagen den 9 mars anordnade vi ett medlemsmöte med information och diskussion om det kommande EU valet den 26 maj. På plats fanns kandidat inför Europavalet, Emma Wiesner. Hon är 26 år gammal, kommer från Västerås och har studerat civilingenjör energi vid Uppsala universitet. Nu jobbar hon som energikonsult för Sweco och kandiderar till Europaparlamentet för Centerpartiet där hon står på tredje plats.

Du kan följa Emmas kampanj på Facebook - Ny energi till EU.

Årsmöte

Årsmöte med Centerpartiet i Norrtälje kommun ägde rum under lördagen den 16 februari i Bergshyddan, Rimbo.

Ett välbesökt årsmöte med ett trettiotal deltagare. På årsmötet behandlades sex motioner, tre av dessa beslutades att skicka vidare till partistämman. Motionerna handlade om:
- Samhälle och individer tjänar på förbättrad anhörigvård
- Reglera spelbolagens annonsering i media
- Valmaterialet måste komma tidigare till kretsarna.

Tre av motionerna rörde frågor i Norrtälje kommun och skickades vidare till kretsstyrelsen och till kommunfullmäktigegruppen för beredning
- Viktigt med bra inomhusklimat för äldre (både värme och kyla)
- Vilka ska delta på förtroendemannamötena?
- Trygghetsboende - boende med omvårdnad.

En kretsstyrelse valdes:
Ordförande: Gunnar Englund (omval)
Ledamöter:
Henrik Eriksson (omval)
Stefan Lindskog, (omval)
Åsa Wärlinder, (omval)
Jane Trepp, (omval)
Bengt Ericsson, (omval)
Jimmy Westerberg (nyval)
Anita Engdahl, (omval)
Maria Lodenius (nyval)
Ersättare:
Anders Lehult, (omval)
Gunnar Enlund, (omval)
Boris Andersson, (omval)
Anna Eneroth (nyval)
Martin Gellerstedt, (nyval)
Peter Cederholm, (nyval)

Ett trevligt årsmöte med mycket framtidstro. Mötet förgylldes med att det serverades Rimbobullar till kaffet.

Text