Norrtälje

Välkommen till Centerpartiet i Norrtälje kommun!

Centerpartiet står för närodlad politik. Alla människor ska ha närhet till beslut och kunna påverka sin vardag. Det handlar också om en grön, social och jordnära liberalism. Det är vår utgångspunkt när vi formar politiken för de kommande åren och decennierna.

Marknadsafton 27 maj

Kom och träffa oss på Marknadsafton i Norrtälje på fredag kväll. Vi finns på Stora Brogatan i Norrtälje den 17 maj kl 17-20. Vi finns där för att svara på dina frågor, lyssna på dina synpunkter samt möjlighet att diskutera vår politik.

Varmt välkommen!

Det säkerhets-politiska läget och Ukraina

Med anledning av det säkerhetspolitiska läget i vår omvärld följer Norrtälje kommun, berörda myndigheter och andra aktörer situationen noga. Samverkan mellan ansvariga myndigheter sker kontinuerligt. Läs mer på Norrtälje kommuns hemsida

Per Lodenius, kommunalråd

Veckans film med kommunalrådet Per Lodenius - ny varje vecka

Film 21 maj 2022

Film 15 maj 2022

Film 6 maj 2022

Film 1 maj 2022

Se tidigare filmer här

Per möter Ulrika Qarlsson - Per Lodenius möter, Centerpartiets talesperson för frågor om jämställdhet och kvinnors företagande.

Ulrika är Riksdagsledamot från Västra Götalands norra och har uppdaget att vara 1:e vice ordförande i riksdagens EU-nämnd.

Se filmen med samtalet här, inspelad 4 maj 2022

Per möter Martin Ådal - Per Lodenius möter Centerpartiets ekonomipoltisk talesperson i ett samtal om aktuella frågor. Samtalet spelades in.

Se filmen här

Per möter - Daniel Bäckström, Centerpartiets Landsbygdspolitiska och Försvarspolitiska talesperson.
Per Lodenius samtalade med Daniel om de två mycket aktuella ämnena. Samtalet filmades.

Se filmen här

Årsmöte 26 februari

Årsmöte med Norrtälje Centerkrets ägde rum på lördagen den 26 februari i Väddö Församlingsgård, Älmsta.

Jane Trepp hälsade oss alla välkomna till Väddö och visade ett fint bildspel från Väddöbygden. Partisekreterare Michael Artursson deltog digitalt och informerade om aktuella politiska frågor och om viktiga frågor inför valet i höst. Kent Ivarsson, informerade ifrån Centerpartiets Seniornätverk och violka frågor de kommer att lyfta i valrörelsen.

Därefter följde sedvanliga årsmötesförhandlingar.
Gunnar Englund, Väddö omvaldes till ordförande. Övriga ledamöter omvaldes: Anna Eneroth, Norrtälje, Henrik Eriksson, Häverö, Maria Lodenius, Länna. Vid förra årsmötet valdes på två år: Jacob Christman, Svanberga, Bengt Ericsson, Estuna, Anders Lehult, Norrtälje, Stefan Lindskog, Rimbo och Åsa Wärlinder, Estuna.
Till ersättare valdes: Peter Cederholm, Norrtälje,
Ralf Nord, Edsbro, Anders Olander, Norrtälje och
Sofia Ringkvist, Svanberga.

Ät en korv - grilla en politiker

Var vårt tema idag den 5 december när vi bjöd på korv och politiska samtal i Norrtälje stad. I samband med stadens julmarknad tände vi grillen utanför vår lokal i Norrtälje och bjöd förbipasserande på nygrillad korv och möjlighet till att diskutera politik. Över 100 korvar blev det och många trevliga och givande samtal.

Medlemsmöte om Folkhälsa 29 november

Måndag 29 november kl.18.30 i IOGT/NTOs lokal, Stockholmsvägen 1, Norrtälje. Medverkan av Christine Lorne (C).
Christine är Gruppledare för Centerpartiet i Hälso- och sjukvårdsnämnden i region Stockholm.

Välkomna!

Kretsstyrelsen

Från vänster: Anna Eneroth, David Säll, Emelie Löthgren, Jacob Christman, Per Lodenius, Åsa Wärlinder, Gunnar Englund, Patrik Dahl, Sofia Händel

Nomineringsstämma 27 november

Vid nomineringsstämman lördagen den 27 november beslutades det om hur valsedeln till kommunfullmäktigevalet 2022 kommer att se ut.

1. Per Lodenius
  2. Åsa Wärlinder
  3. Tommy Lundqvist
  4. Anna Eneroth
  5. Patrik Dahl
  6. Sofia Händel
  7. Gunnar Englund
  8. Jacob Christman
  9. Emelie Löthgren
  10. David Säll

Se hela listan här , 195.8 kB.

Centerpartiets remissvar på Fördjupad översiktsplan för Rimbo 2050

Centerpartiet i Norrtälje kommun lämnar följande synpunkter på samrådsförslaget rörande Rimbos fördjupade översiktsplan. Synpunkterna har sammanställts i samverkan med Rimbo Centernätverk, och fastställts på medlemsmöte 21/10-2021.
Läs vårt svar här , 105.9 kB.

Norrtälje fanns på plats på Centerstämman

Centerpartiets stämma är precis avslutad. På plats under de fyra intensiva dagarna fanns Anders Olander, Anna Eneroth och Gunnar Englund ifrån (C) i Norrtälje kommun.

Se vårt förslag till budget i Norrtälje kommun

Idag presenterade vårt nya kommunalråd Per Lodenius nästa års budget.

Se film

Vinnare på Rimbodagen!

I Centerpartiets tält på Rimbodagen hade vi en tävling där deltagarna fick para ihop foton på 15 kyrkor i Roslagens västra pastorat med rätt plats. 29 tävlande lämnade in kompletta svarstalonger. Sju av dessa hade alla rätt men vi hade lovat att fem trisslotter skulle utlottas bland de som hade prickat in minst tio rätt. Det var 15 stycken. Dragnings skedde i Norrtälje vid ett möte med de som kandiderar till kyrkofullmäktige i båda pastoraten i kommunen. Följande kommer att få en trisslott per post:

Einar Löfgren, Malsta

Carina Jansson, Roslagsbro

Riki Isaksson, Enköping

Karl-Johan Gerhardsson, Rånäs

Lillemor Eglund, Rånäs.

Per Lodenius vald till Anders Olanders efterträdare

Vid extrastämman den 4 september valdes Per Lodenius enhälligt till Centerpartiets gruppledare och kommunstyrelsens första vice ordförande.

I och med detta lämnar Per Lodenius sitt uppdrag i riksdagen den 30 september.

Anders Olander fortsätter som ersättare i kommunstyrelsen.

Rimbodagen den 14 augusti!

Under lördagen den 14 augusti fanns vi på plats på Rimbodagen, kl 10-16.
Vi svarade på frågor och lyssnade på synpunkter. Vi informerade också om det kommande kyrkovalet den 19 september.

Anders Olander slutar som kommunalråd i höst

Efter att ha varit engagerad i Centerpartiet i mer än 50 år, har nu Anders Olander beslutat sig för att att sluta som kommunalråd i höst.

Anders har haft uppdrag både som tjänsteman i partiet men också som förtroendevald på region (tidigare landsting) och nu de senaste åren som kommunalråd i Norrtälje kommun.

Nomineringsarbete efter hans efterträdare har nu börjat och beslut tas på nomineringsstämma den 4 september.

Per Lodenius kandiderar inte till riksdagsvalet 2022

I valet 2006 valdes Per Lodenius, Norrtälje, till riksdagsledamot för Centerpartiet i Stockholms län. Numeddelar Lodenius att han efter fyra mandatperioder i riksdagen väljer att inte kandidera för en femte mandatperiod.

”Jag är stolt över vad jag fått vara med om att genomföra och brinner fortfarande lika mycket för att göra skillnad. Inte minst inom mina passionsområden och att få involvera och skapa tillgänglighet för alla människor. Det är något som jag kommer fortsätta att arbeta för, men i vilken form i framtiden vet jag inte idag.” säger Lodenius som är Centerpartiets kulturpolitiske talesperson och talesperson i särskolefrågor. Han är också bland annat initiativtagare till och ordförande för riksdagens svensk-åländska vänförening.

Läs hela pressmeddelandet här

Per Lodenius telefon +46-70-322 92 89

STADSBRUK ROSLAGEN VID FÄRSNA MOTTAGARE AV ÅRETS MILJÖ- OCH KLIMATPRIS

På världsmiljödagen, den 5 juni, delade Cenetrpartiet i Norrtälje ut Miljö- och Klimatpriset till Stadsbruk Roslagen och Pascal Letter, vid Färsna Gård.

Motivering till priset:

Utdelare av priset var riksdagsledamot Per Lodenius och vice ordförande Anna Eneroth.

Bilaga till Mitt Roslagen, februari 2021 - Framåt för hela kommunen

Du har väl sett Centerpartiets bilaga till tidningen Mitt Roslagen. Tidningen delades ut till alla hus håll under vecka 6.

Läs den här , 1.6 MB.

Text